maandag 2 juli 2012

rare vlucht

Nou, dat was wel even anders dan verwacht.  De jonge duiven voor hun eerste opdracht naar Zwolle ong. 80 km. Van het opleren van de "gewone jongen" was door tijdgebrek en slechte weersomstandigheden niet veel terecht gekomen. drie keer hebben ze een dag in een opleermand gezeten zonder weg te brengen en week voor de eerste vlucht heb ik ze op een avond nog even zo'n 12 km weggebracht en dat liep maar net goed af, om 18.15 los en pas om 19.45  een eerste groep thuis .uiteindelijk zijn ze allemaal wel teruggekomen,(eentje met een gebroken poot) Met  55 stuks ging ik naar het clublokaal om ze voor Zwolle in te korven, totaal waren er ruim 800 duiven mee, De duiven van rayon 3 en 4 werden gelost om 7.45 en met een wind uit het zuidwesten verwachte ik de duiven nog voor 8.45 , toen ik om 9 uur nog geen duif gezien had, terwijl je op zo'n kort vluchtje en zo'n massa duiven grote koppels zou moeten zien, ben ik toch nog even de lostijd gaan controleren, blijkt wel te kloppen en daar is ook gelijk mijn eerste duif, om 9.02, (ook nog de aangewezen) een winterjong de 12-922.  daarna gaat het maar erg traag met de aankomsten, rond het niddaguur ng maar net de helft terug. Bij een aantal clubgenoten gaat het net zo hoewel er ook enkelen zijn die alles terug hebben. Dat het een pittig vluchtje was blijkt wel want het concours staat ongeveer 50 minuten open. Dick Entjes is de winnaar van Zwolle, zijn duif was er wel op het verwachte tijdstip, ik zit halverwege de uitslag maar heb toch nog 10 stuks in de punten, Het druppelt de hele dag nog na en uiteindelijk zijn er op zaterdag 48 thuis, zondagmorgen nog twee nagekomen.
Zelf dacht ik dat het slechte verloop te wijten was aan het niet-opleren, omdat mijn goed afgerichte winterjongen (niet vroeg) wel vlot weer thuis waren,maar ik heb nu ook liefhebbers gehoord die goed afgericht hebben en meer duiven kwijt zijn dan ik.

Geen opmerkingen: